• Украинский
    • Русский
    • English (UK)
  • Підписатися на новини:

  • Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

  • (067) 506 73 78

  • (063) 561 10 70

(Народна студія Маю «Право»)

Кредитний реєстр запрацював: для кого і як?

На початку березня набрав чинності закон про кредитний реєстр. Саме з цього дня НБУ отримало безмежний доступ до консолідованої інформації про всіх позичальників України. Цей по справжньому скандальний законодавчий акт неодноразова отримував тавро антиконституційного і без перебільшення був за вуха протягнути Національним банком України.

Як і від кого НБУ отримує персональні данні позичальників та інформацію, щодо кредитної заборгованості установлюється цим законодавчим актом .

Так згідно до тексту «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення та ведення кредитного реєстру Національного банку України та вдосконалення процесів управління кредитними ризиками банків» банк подає в Кредитний реєстр інформацію про операції по боржнику, якщо борг дорівнює або перевищує сотню мінімальних зарплат.

Якщо мова йде про позичальників банків, які визнані неплатоспроможними, або позбавлених банківської ліцензії, такі дані для Кредитного реєстру має надати НБУ Фонд гарантування вкладів фізичних осіб. Сам дозвіл на розміщення даних позичальника банк має отримувати на етапі оформлення кредиту і робить це в ультимативній формі, адже якщо особа відмовила давати таку згоду, то банк не надає кредит.

Щодо юридичних осіб, то їх згода і зовсім нікого не цікавить: їм лише повідомляють про те, що їх данні внесено до славнозвісного кредитного реєстру.

Отже епоха кредитного реєстру обіцяє великі переваги банкірам і чергове погіршення у дотриманні прав позичальників, адже з охороною персональних даних у нашій країні і без того біда. Не для кого не секрет, що до рук шахраїв та злодіїв регулярно потрапляють данні, які повинні бути захищенні законом, навіть більше - існують цілі чорні ринки на яких продаються різноманітні бази даних українців.

Експерти також вбачають небезпечність у такій безконтрольній передачі великих даних. За і їх думкою відсутність прописаних в законі чітких обмежень на надання вразливої інформації банкам, може стати серйозною проблемою для простих українців. Адже через нехитру корупційну схему будь-який зловмисник зможе отримати в банку абсолютно всі дані про фінансове становище кожної людини, яка хоч раз брала кредит у банку.

«Для початку потрібно визначити, яка інформація критично необхідна. А це кредити, які використовуються для виведення коштів. Тобто позики пов'язаним особам, власникам, промисловим групам. Рівень відсікання при такому підході виявиться досить високим. На мій погляд, по кредитах юрособам доцільно збирати, починаючи від 10 млн грн. Збирати інформацію по фізичних особах взагалі потрібно заборонити, як це практикується в Чехії, або обмежитися збором інформації по пов'язаних з банком осіб », - впевнена Антоніна Паламарчук.

Окрім цього у переліку очевидних недоліків Кредитного реєстру те, що позичальник не може керувати цією інформацією і це створить сприятливі умови для корупційної складової і банківський працівник може вимагати винагороду за занесення / не занесена в такий реєстр своїх даних. Також законом непередбачено дієвого механізму захисту позичальника від недобросовісного внесення його даних у реєстр, надається лише можливість оскаржити невідповідність даних але відповідальність уповноважених осіб за критичні помилки не оговорюється.

Отже НБУ продовжує активно лобіювати інтереси банкірів, забуваючи про те, що всі його пріоритетні завдання стосуються забезпечення доброго фінансового клімату для українців.

Вимоги

учасників Всеукраїнської акції

«Народний імпічмент» голови Нацбанку Валерії Гонтаревої

  1. Зважаючи на вичерпання ліміту довіри, непрофесійності як державного службовця, втрату бездоганної репутації, Вимагаємо звільнення Голови Національного банку України Гонтаревої В.О., вимагаємо розслідувати всі обставини її діяльності та притягнення до відповідальності перед Законом.

 

  1. Вимагаємо прийняття низки Законів, які б захищали ошуканих позичальників – фізичних осіб:

    1. затвердити на законодавчому рівні механізм реструктуризації валютних кредитів населення згідно зареєстрованого в Верховній Раді законопроекту № 4004-2;

    2. визнати недійсним нарахування всіх нарахованих штрафних санкцій з «01» жовтня 2008 року за валютними іпотечними кредитами населення;

    3. законодавчо обмежити борг позичальника-фізичної особи обсягом застави;

    4. створити реєстр валютних позичальників;

    5. закріпити першочергове право щодо придбання власного заставного майна або боргу за позичальником/заставодавцем.

 

  1. Вимагаємо прийняття низки Законів, які б врегульовували діяльність кредиторів з валютними іпотечними позичальниками:

    1. відмінити Постанову Кабінету Міністрів України № 662 від 26.11.2015р. якою передбачається безспірне (без рішення суду, фактичне узаконення рейдерства) стягнення боргів та застави;

    2. до врегулювання питань реструктуризації, розширити обмеження мораторію на виконання судових рішень на користь банків, у т.ч. виселення з оселі та переоформлення предметів застави будь-якими способами, на всіх валютних іпотечних позичальників;

    3. до врегулювання питань реструктуризації заборонити роботу колекторських організацій з валютними іпотечними позичальниками.

 

  1. Вимагаємо прийняття низки Законів, які б захистили вкладників тих банків, що перебувають в ліквідаційній процедурі.

4.1 створення на базі активів банків, які перебувають в ліквідації, санаційної фінансової установи, яка б контролювалася в тому числі громадськістю;

4.2 тільки грамотне управління, а не розпродаж в «ліквідації» активів невідомо кому і за якою вартістю дасть шанс отримати свої кошти вкладникам ліквідованих банків понад суму, гарантовану Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.