виселення
як треба робити
Першочергові дії у випадку не законного виселення.
1. Не відчиняти двері стороннім особам без пред’явлення документів підтверджуючих їх повноваження на вчинення дій з приводу виселення (виконавча служба зобов’язана завчасно (листом) попереджувати особу про намір вчинення виконавчих дій по відношенню до цієї особи).
2. У випадку, якщо особи не мають належних повноважень, погрожують чи намагаються проникнути в житло, невідкладно викликати поліцію.
3. Викликати особу (юрист, адвокат), для правового супроводу та захисту ваших інтересів.
4. В момент прибуття поліцейського патруля не допускати проникнення в житло сторонніх осіб (представники колекторських компаній, як правило, намагаються проникнути в жило разом із поліцією).
5. Повідомити родичів, сусідів, друзів, при можливості звернутися до профільних Громадських Організацій з проханням надання допомоги. ( в таких випадках присутність великої кількості осіб, особливо громадських активістів та юристів стримує натиск та агресію противної сторони)
6. Роз’яснити поліцейським суть справи (бажано посилаючись на норми закону та роз’яснюючи поліцейським, в зв’язку з чим дані дії є не законними) надавши копії документів на право власності (оригінал на ознайомлення), рішення судів, ухвали про відкриття провадження у справі, ухвала про забезпечення позову про заборону вчинення дій (при наявності), які б свідчили про те що дії що до отримання даними особами права власності на ваше житло на даний час оскаржуються в суді. У випадку якщо ви попередньо звертались до правоохоронних органів з приводу вчинення не законних дій тих самих осіб (представників колекторських компаній),обов’язково надати поліцейським підтвердження таких звернень.
7. Ні в якому разі не допускати сторонніх осіб до оригіналів ваших документів (особливо право власності на житло).
8. При можливості діяти в межах закону, не провокувати на агресивні дії.
Ваші дії після спроби не законного виселення
1. У випадку, якщо такі дії відбулись вперше, вам терміново потрібно звертатися до адміністративного суду з приводу оскарження дій нотаріуса щодо державної реєстрації прав власності, визнання таких дій неправомірними та вимогою їх скасування.
2. У випадку лунання погроз чи пошкодження майна, а також у випадку проникнення у ваше житло сторонніх осіб – негайно звернутися у правоохоронні органи з відповідними Заявами.
3. Бажано при можливості звернутися до фахового юриста з приводу захисту ваших інтересів (якщо у вас такого не має).
4. Звернутися до суду загальної юрисдикції з позовом про визнання Договору переуступки прав вимоги (факторингу) за вашим Кредитним Договором незаконним.
Вище переліченні дії є першочерговими, однак такий їх перелік не є вичерпним та залежить насамперед від окремої ситуації, що склалась.
* застереження про задоволення вимог іпотекотримача, що міститься в іпотечному договорі, або згідно з окремим договором між іпотекодавцем і іпотекотримачем про задоволення вимог іпотекотримача, що підлягає нотаріальному посвідченню, який може бути укладений одночасно з іпотечним договором.( ст.36 Закону України «Про іпотеку)
Найважливіше про виселення
Основне, що потрібно знати та пам’ятати про примусове виселення:
Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше, як на підставі закону за рішенням суду. Тому прийняття таких рішень - виключно компетенція суду. Ніякий інший юрисдикційний орган і ніяка інша посадова особа не мають права приймати рішення про примусове позбавлення житла. Таким чином – виселення можливо лише за рішенням суду на підставі виконавчого листа, що був виданий стягувачу після винесення такого рішення. Згідно ч.3 ст.66 Закону України “Про виконавче провадження” виселення полягає у звільненні приміщення, зазначеного у виконавчому документі, від особи, яка виселяється, її майна, домашніх тварин та в забороні даній особі користуватися звільненим приміщенням. Примусовому виселенню підлягають лише особи, чітко визначені у виконавчому документі.
Таке примусове виконання рішення здійснюють виключно державні виконавці. Відповідно до ст. 162 Кримінального кодексу України встановлено кримінальну відповідальність за незаконне виселення та інші дії, які порушують недоторканність житла громадян. Без рішення про виселення певної особи (осіб) з житла, при наявності відкритого виконавчого провадження за рішенням суду про стягнення боргу (в нашому випадку грошових коштів в рахунок погашення кредитної заборгованості), виконавець має право на опис та арешт майна боржника.
Слід пам’ятати, що у випадку опису та арешту вашого майна (окрім житла, у випадку коли воно не підлягає стягненню у зв’язку з тим, що воно підпадає під Закон України «Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті»), під стягнення за виконавчими документами не може бути звернено на таке майно, що належить боржникові - фізичній особі на праві власності або є його часткою у спільній власності, необхідне для боржника, членів його сім’ї та осіб, які перебувають на його утриманні (крім майна та речей, що належать до предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, дорогоцінних металів та дорогоцінного, напівдорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення в сировині, необробленому та обробленому вигляді (виробах) – виключний перелік міститься в Додатку до Закону України «Про виконавче провадження» від 2 червня 2016 року.
Відповідно до ч.7 ст.48 Закону України «Про виконавче провадження», у разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати, звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника (при його наявності).
Таким чином, виходячи з вище викладеного, стає зрозумілим, що будь-які дії юридичних осіб, їх представників та будь-яких інших фізичних осіб(факторингові, колекторські компанії та інш.), які отримали, шляхом купівлі прав вимог за кредитними договорами, права первісного кредитора, та шляхом використання іпотечного застереження * отримали право власності на майно, що заходилось в іпотеці, окремо діїпов’язані з виселенням осіб за для усунення перешкод користування майном без рішення суду, є не законними. Виконання рішення про виселення виключна юрисдикція державної виконавчої служби, тому вчинення будь- яких дій, що до його виконання представниками «колекторських» компаній, охоронних фірм тощо, є не законними та підпадають під кримінальну відповідальність.
як НЕ треба робити
Що НЕ треба робити при виселенні
Багато написано про те, як діяти позичальнику в разі примусового виселення, але буквально зовсім відсутня інформація про те, що не можна робити при виселенні.
Яких помилок потрібно уникати ?Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму
(протокол № 200 від 19 червня 2019 року)
Про виконання вимог законодавства України стосовно захисту права дитини на житло
Розглянувши питання про виконання вимог законодавства України стосовно захисту права дитини на житло, Комітет зазначає, що на сьогоднішній день в Україні відсутня ефективна система захисту права дитини на житло. Органи прокуратури, які до 2016 року мали можливість представляти дітей у справах щодо захисту права на житло, втратили відповідні повноваження, а органи опіки та піклування не завжди відповідально відносяться до виконання цієї вкрай важливої функції.
Комітет вважає, що на державному рівні має бути розроблений та запроваджений чіткий механізм дій органів державної влади, органів місцевого самоврядування у випадку виникнення загрози праву дитини на житло.
У зв’язку із зазначеним, для забезпечення дотримання права дитини на житло, Комітет ухвалив:
1. Інформацію Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України про виконання вимог законодавства України стосовно захисту права дитини на житло взяти до відома.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
особливості участі органу опіки та піклування у судах при розгляді справ про виселення дитини, зняття дитини з реєстрації місця проживання, визнання дитини такою, яка втратила право користування житловим приміщенням;
заборону здійснення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору іпотеки, у разі, якщо у зазначеному житлі проживають діти та власники предмету іпотеки, які не мають іншого житла;посилення відповідальності посадових осіб органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, нотаріусів за порушення вимог законодавства щодо захисту права дитини на житло при виконанні своїх посадових функцій;заборону зняття дитини з реєстрації місця проживання, визнання дитини такою, що втратила право користування житловим приміщенням без дозволу органу опіки та піклування або рішення суду;2) внести зміни до Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1125, щодо призупинення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, якщо вони здійснюються на підставі здійснення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору іпотеки, у разі, якщо у зазначеному житлі проживають діти та власники предмету іпотеки, які не мають іншого житла;
3) внести зміни до Правил реєстрації місця проживання, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207 щодо заборони зняття дитини з реєстрації місця проживання, визнання дитини такою, що втратила право користування житловим приміщенням без дозволу органу опіки та піклування або рішення суду та скасування можливості зняття з реєстрації особи на підставі відчуження житла без рішення суду;
4) доручити Міністерству соціальної політики України, Міністерству юстиції України, Міністерству внутрішніх справ України розробити та запровадити чіткий механізм дій органів державної влади, органів місцевого самоврядування у випадку виникнення загрози праву дитини на житло та надати відповідні роз’яснення своїм структурним підрозділам, органам опіки та піклування, державним реєстраторам;
5) доручити Міністерству соціальної політики України посилити контроль за діяльністю органів опіки та піклування щодо захисту права дитини на житло;
6) доручити Міністерству юстиції України зобов’язати державних реєстраторів при державній реєстрації речових прав на нерухоме майно, якщо вони здійснюються на підставі здійснення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору іпотеки, перевіряти такі обставини:
відповідність зазначеного нерухомого майна під вимоги Закону України «Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті»;дотримання вимог статті 109 Житлового кодексу Української РСР;7) доручити Національній поліції України:
посилити контроль за дотриманням посадовими особами органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, нотаріусами вимог законодавства щодо захисту права дитини на житло при виконанні своїх посадових функцій; вжити заходів щодо недопущення виселення громадян з житла, в якому проживають діти, без рішення суду та дотримання процедури, визначеної законодавством України, та силового захвату такого житла новими власниками.
Голова Комітету А. ПАЛАТНИЙ
Вимоги
учасників Всеукраїнської акції
«Народний імпічмент» голови Нацбанку Валерії Гонтаревої
Зважаючи на вичерпання ліміту довіри, непрофесійності як державного службовця, втрату бездоганної репутації, Вимагаємо звільнення Голови Національного банку України Гонтаревої В.О., вимагаємо розслідувати всі обставини її діяльності та притягнення до відповідальності перед Законом.
Вимагаємо прийняття низки Законів, які б захищали ошуканих позичальників – фізичних осіб:
затвердити на законодавчому рівні механізм реструктуризації валютних кредитів населення згідно зареєстрованого в Верховній Раді законопроекту № 4004-2;
визнати недійсним нарахування всіх нарахованих штрафних санкцій з «01» жовтня 2008 року за валютними іпотечними кредитами населення;
законодавчо обмежити борг позичальника-фізичної особи обсягом застави;
створити реєстр валютних позичальників;
закріпити першочергове право щодо придбання власного заставного майна або боргу за позичальником/заставодавцем.
Вимагаємо прийняття низки Законів, які б врегульовували діяльність кредиторів з валютними іпотечними позичальниками:
відмінити Постанову Кабінету Міністрів України № 662 від 26.11.2015р. якою передбачається безспірне (без рішення суду, фактичне узаконення рейдерства) стягнення боргів та застави;
до врегулювання питань реструктуризації, розширити обмеження мораторію на виконання судових рішень на користь банків, у т.ч. виселення з оселі та переоформлення предметів застави будь-якими способами, на всіх валютних іпотечних позичальників;
до врегулювання питань реструктуризації заборонити роботу колекторських організацій з валютними іпотечними позичальниками.
Вимагаємо прийняття низки Законів, які б захистили вкладників тих банків, що перебувають в ліквідаційній процедурі.
4.1 створення на базі активів банків, які перебувають в ліквідації, санаційної фінансової установи, яка б контролювалася в тому числі громадськістю;
4.2 тільки грамотне управління, а не розпродаж в «ліквідації» активів невідомо кому і за якою вартістю дасть шанс отримати свої кошти вкладникам ліквідованих банків понад суму, гарантовану Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.